Andreas Scholl és Hilary Hahn

Így veszett el Egyiptom

Mióta világ a világ, meg színház a színház, szokás a klasszikus királydrámákat és történelmi tragédiákat modern politikai környezetbe ültetni, sőt, magára valamit is adó társulat nem rohangászik többé tógákban, és ennek örüljünk őszintén. Csak így meg a kommandós öltözékben ugráló Macbethek váltak kissé közhelyessé. Adódik tehát, hogy ha már úgyis egy posztmodern világban élünk, keverjük össze a kettőt, legyen a végül győztes hódító modern, katonás, de azért kissé ellenszenves, és legyen a végül legyőzött a végletesen antipatikus, ókori ruhás majom.

Händel Julius Caesar című operájának első felvonásában járunk, Caesar és Ptolemaiosz látszólag még barátilag tárgyalnak, de a történelmileg művelt néző úgyis tudja, mi lesz a vége, a rendezés pedig rá is erősít, érdemes figyelni a vérkomoly politikai üzenetekből vicces csináló burleszk-elemeket:


Händel: Giulio Cesare, I./3. – 06:37

Megjegyezném, hogy Andreas Scholl a ma élő egyik (ha nem a) legnagyobb kontratenor. Vagyis: olyan hangfajú énekes, aki nem az emberi hang normál, modális regiszterét használja, hanem az eggyel fölötte lévőt, a falzettet, és itt képes tisztán és szépen énekelni. Erre többek között azért van szükség, mert ma már nem divat a kasztráció.

[Hilary Hahn - credit Kasskara (courtesy of Deutsche Grammophon)]

Megjegyezném még azt is, hogy a barokk énekesekhez hasonlóan Andreas Scholl igazi sztár. Menő, ha úgy tetszik. Ma már az úgynevezett komolyzenészek közt is vannak, akik rájöttek, hogy nem előnyös, ha például csúnyák, vagy ellenszenvesek, vagy csak és kizárólag öltönyben feszítve, nyársat nyelt testtartással készülnek róluk fotók. Ők is el akarják magukat adni: nemcsak a terméket, a zenét, hanem magukat is, tudatosan építkeznek. Scholl groupie-jai például a Facebookon gyülekeznek.

Természetesen a női előadók sem maradnak le, az utóbbi időben minden, magára valamit adó fiatal zenészlány igyekszik a műfaj által megengedett keretek között elképesztően dögösnek kinézni, a stúdiók pedig promóciós videókat gyártanak, mint például az igen csinos Hillary Hahn hegedűművésznőnek:


Hilary Hahn Bachot játszik – 06:35

Megjelent: 2008. december 8., 21:44-kor | Tallián Miklós | 5 hozzászólás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

efes · http://efesasanisimasa.wordpress.com/ 2008.12.13. 16:23:04

Persze, de ez azért nem egy olyan nagy újdonság: pl. Pavarotti már az átmenetet képezte, hogy "leállt" énekelni Bonóval meg a többi rokksztárral, vagy Montserrat Caballé Freddie Mercuryval. De ők még a "csúnya" komoly zenei sztárok voltak. Ma már se szeri, se száma az operaházi bombázóknak: Netrebko pl. kifejezetten megállná a helyét pl. a Playboyban is. Cecilia Bartoli egy tűzgolyó, van aki éppen az ő formáira gerjed, de lehetne sorolni. Villazón a férfiak közül, egy igazi macsó, pl. Szóval változnak a dolgok, hálstennek...

strp 2008.12.13. 23:45:59

Történetesen a Julius Caesar az egyik legkedvesebb operám, nem kis érdeklődéssel kattintottam tehát a posztra. Mivel tehát sokszor hallott és szeretett darabról van szó és előbb olvastam a posztot, mint láttam volna a videót, felvont szemöldökkel indítottam a lejátszást, de pár másodperc után megnyugodtam. És remélem, azóta Tallián Miklós is.
Talán a következők miatt is:
- Andreas Scholl valóban nagy sztár. Van akkora, hogy ha bármilyen okból zsenánt lenne számára egy felkérés, hát nem vállalná el.
- Minden (!) opera sztorija egyszerű és unalmas. Főként a kultúrsznobok szeretik ezt másként beállítani, de kár a fáradtságért: a különben nagyszerű barokk operák pedig különösképp borzasztó történeteket (horribile dictu, nemegyszer hamisan és elferdítve mutatnak be történelmi tényeket, vide történetesen épp Händel: Julius Caesar-ját) tárnak a hallgató/néző elé. Ezért tehát szerintem üdvös, ha a rendezés bátor (én speciel nem a mindenki-egyforma-balonkabátot-hord-egy-üres-szobában-típusú modern rendezésekre gondolok persze, de mondjuk az olyasmire, mint amit itt láthatunk).
- És külön ötös a rendezésnek azért, hogy a trappolás, színpadi elemek mozgatása etc. dolgot sikerült úgy intézni, hogy nem csorbult se a zene, sem a hang.

strp 2008.12.14. 00:22:18

Ismét megnéztem és még 2 dolog: szemlátomást a művészek élvezték a dolgot, és a reakciókból ítélve a közönség is. Szóval ez jó.

Tallián Miklós · http://marsforgatni.blog.hu/ 2008.12.14. 19:19:03

Efes, én ezt másként látom, mint a Pavarotti - Bono kooperációt. Itt zenei kompromisszum nincs, Händelt énekelnek, nem pedig U2-t vagy más hasonló borzadályt. (A U2-t fikázom, nem általában a nemkomoly dolgokat, lesz itt még Kraftwerk, meg Bononál ezerszer rettenetesebb hangú, de okos rockzenész is.) Inkább csak az attitűd popzenei.

Strp: nekem is tetszik, remélem, nem keltem azt a benyomást, hogy ez elrettentés. Egyáltalán nem tartom bajnak, hogy Scholl menő meg sztár, sőt. Nagyon félreírhattam valamit, ha az jön le, hogy nekem ez nem tetszik, pardon. :D

lorien · http://lorien.blog.hu 2009.01.14. 19:04:34

Hmm, nekem is van egy rádiófelvételem Scollal a címszerepben (Lausanne, Salle Métropole, 25/04/2008), és azt kell mondjam, ez az egyik legjobb előadás, amit eddig hallotam, pedig jónéhány felvételt ismerek. Lehet tudni részleteket erről?
süti beállítások módosítása