Barokk rock (1. rész)

A rock értelme

A rocker színpadi viselkedésnek egyetlenegy esetben van létjogosultsága: akkor, ha a jó termésnek örvendező angol parasztok adják elő egy posztmodernül megrendezett Purcell-operában (ahol az angol mitikus középkorba inkorporálódik a valódi középkortól a huszadik század eleje-közepe-végéig minden).

A szerzőtől egyébként nem állt távol az ábrázolthoz hasonló életvitel, a közvélekedés szerint halálát tüdőgyulladás okozta, amit akkor kapott, amikor egyszer késő éjszaka részegen hazaérve felesége büntetésből nem engedte be a házba, ezért a kellemetlen angol hidegben kellett várnia reggelig.


Részlet Purcell operájából – 06:46

Harnoncourt eszelős tempójáért én kérek elnézést, a barokk karmesterek között ez egy titkolt, de létező verseny, hogy ki tudja ugyanazt a művet eszelősebb sebességgel előadni.

Egyébként Purcell a darabot valami ilyesmire szánta, tehát prózai színház szövegei közötti zenés betétnek, valódi korabeli laza előadással.

A parasztok után pedig az egyik leghíresebb Purcell-ária az egyik legjobb mai szoprán előadásában.

Folytatjuk…

Megjelent: 2008. október 8., 10:13-kor | Tallián Miklós | 7 hozzászólás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eszpee · http://bp.underground.hu 2008.10.08. 20:29:15

Na, életem első, és esélyesen utolsó operarészlete volt, amit majdnem végig bírtam nézni, köszönöm!

2008.10.08. 21:07:37

Purcelltől láttam a „Dido és Aeneas”-t pár éve a Művészetek Palotájában, stroboszkópos volt a cselekmény csúcspontja, nagyon tetszett. És egy LED-csíkon olvasható volt a színpad fölött a szöveg!

Tallián Miklós · http://marsforgatni.blog.hu/ 2008.10.08. 22:09:22

LED-csík a Magyar Állami Operaházban is van, hihi. Vasárnap ott voltam, szpottoltam egy csomó celebritást és értelmiségit, pl. Kornai Jánost is.

Eszpee, örülök, hogy ilyen remek részletet sikerült találnom. :) Igyekszem összeszedni mindenfélét így első körben, barokktól a huszadik századig, és megszondázom, mit szeret a közönség. Lesz majd Mahler és Smetana egy posztban, hétvégére, jövő hétre megint barokk, utána még nem tudom, de majd kitalálom, jól.

Tudományos vonalon pedig már a rajtvonalon áll V. I. Lenin és a fizika, bizonyám.

rognork 2008.10.09. 08:13:34

mindenképp MONUMENTÁLIS alkotások kellenek.

Tallián Miklós · http://marsforgatni.blog.hu/ 2008.10.09. 09:12:59

Azzal nem lesz gond, ha már Mahlert emlegettem. :)

rognork 2008.10.09. 18:25:21

mondjuk a monumentálisnak nem muszáj egyben operának is lenni. sima modern szimfonikus is megteszi. vagy kommersz sikerajhász, mert némelyiktől ugyanúgy leszakad az agy.

Tallián Miklós · http://marsforgatni.blog.hu/ 2008.10.09. 18:37:03

Nem opera lesz most egyik sem, bár az egyikben lesz éneklés, a másikban meg anatómia, csak győzzük kivárni.

Semmi más válogatási szempont nincs egyébként, mint az, hogy megmutassam: a klasszikus zene élő, meg élvezhető, meg releávns, és mindezt anélkül meg lehet mutatni, hogy a zenei minőségből engednénk. Tehát igyekszem jó darabokat és jó előadókat válogatni, okos embereket, akiken látszik, hogy ez komolyzene-dolog nem ilyen besavanyadott napközistanárok klubja. :)

Nyilván tükröződni fog az én ízlésem is, de igyekszem majd beszerkeszteni sok olyat is, ami ugyanilyen jó, mint ezek, csak szubjektív okokból nálam ritkábban kerül elő. Ahogy Orosz doktor úrnak is kedvence a Lamborghini, mégis van egy csomó más érdekesség, úgy nekem is vannak kedvenceim, majd kisül, hogy ezek mik, de fogok még prezentálni egy csomó szépet-jót.
süti beállítások módosítása